Artykuł sponsorowany

Jakie są różnice między syntetycznymi a mineralnymi olejami przekładniowymi?

Jakie są różnice między syntetycznymi a mineralnymi olejami przekładniowymi?

Oleje przekładniowe to kluczowy składnik w utrzymaniu i optymalnym funkcjonowaniu układów napędowych pojazdów. W związku z tym warto zrozumieć różnice między syntetycznymi a mineralnymi olejami przekładniowymi, aby móc wybrać odpowiedni produkt dla swojego samochodu. W artykule omówimy podstawowe różnice między tymi dwoma rodzajami olejów, ich zalety i wady oraz zastosowania.

Podstawowe różnice w procesie produkcji

Syntetyczne oleje przekładniowe są produkowane na bazie syntetycznych polialfaolefin (PAO) lub estrów, które są uzyskiwane w wyniku reakcji chemicznych. Dzięki temu procesowi, cząsteczki oleju są bardziej jednorodne, co pozwala na lepsze właściwości smarne i mniejsze zużycie energii. Z kolei mineralne oleje przekładniowe są pozyskiwane z ropy naftowej poprzez proces destylacji frakcjonowanej. W wyniku tego procesu powstają mieszanki o różnych długościach łańcuchów węglowodorowych, co wpływa na ich właściwości smarne i stabilność termiczną.

Właściwości eksploatacyjne

Syntetyczne oleje przekładniowe z Wrocławia mają lepsze właściwości eksploatacyjne w porównaniu z mineralnymi. Dzięki jednorodności cząsteczek i lepszej stabilności termicznej, syntetyczne oleje są bardziej odporne na utlenianie, co przekłada się na dłuższą żywotność oleju. Ponadto, syntetyczne oleje cechują się lepszą zdolnością do pracy w szerokim zakresie temperatur, zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. W przypadku mineralnych olejów przekładniowych, ich właściwości smarne mogą ulegać pogorszeniu przy ekstremalnych warunkach pracy, co może prowadzić do szybszego zużycia elementów układu napędowego.

Zastosowania i koszty

W praktyce, syntetyczne oleje przekładniowe są często stosowane w samochodach sportowych, ciężarowych oraz w pojazdach przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach, takich jak terenowe czy zimowe. Ze względu na swoje zaawansowane właściwości, syntetyczne oleje są również polecane w przypadku układów napędowych o wysokim stopniu obciążenia i skomplikowanej budowie. Warto jednak pamiętać, że syntetyczne oleje są zazwyczaj droższe od mineralnych, co może wpłynąć na koszty eksploatacji pojazdu. Mineralne oleje przekładniowe są natomiast polecane dla starszych pojazdów oraz w przypadku, gdy nie ma konieczności stosowania oleju o zaawansowanych właściwościach.

Ważne jest, aby dokładnie sprawdzić specyfikację oleju przekładniowego zalecanego przez producenta pojazdu oraz dostosować się do jego zaleceń. Wybór odpowiedniego oleju przekładniowego ma kluczowe znaczenie dla długowieczności i wydajności układu napędowego, a tym samym dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.