Artykuł sponsorowany

Na czym polega wyważanie kół?

Na czym polega wyważanie kół?

Wyważanie kół to proces, który może wydawać się nieco tajemniczy dla przeciętnego kierowcy, ale ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Właściwe wyważenie kół zapewnia równomierne zużycie opon, stabilność na drodze oraz redukcję drgań i hałasu wewnątrz pojazdu. W niniejszym artykule przyjrzymy się temu, na czym dokładnie polega wyważanie kół, jakie są jego rodzaje oraz jak często powinno się je przeprowadzać.

Rodzaje wyważania kół

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje wyważania kół – statyczne i dynamiczne. Wyważanie statyczne polega na równomiernym rozłożeniu masy koła względem jego osi obrotu. Proces ten jest realizowany za pomocą specjalnych maszek, które są przymocowywane do felgi. Wyważanie dynamiczne jest bardziej zaawansowane technologicznie i uwzględnia również wpływ sił odśrodkowych powstających podczas jazdy. W tym przypadku stosuje się maszki zarówno na zewnętrznej, jak i wewnętrznej stronie felgi, co pozwala na eliminację drgań zarówno w płaszczyźnie pionowej, jak i poziomej.

Proces wyważania kół

Wyważanie kół odbywa się za pomocą specjalistycznych maszyn, które mierzą siły działające na koło podczas jego obrotu. Na podstawie uzyskanych danych, mechanik dobiera odpowiednie maszki i umieszcza je w określonych miejscach na felgach. Następnie koło jest ponownie testowane, aby sprawdzić, czy zostało właściwie wyważone. Warto dodać, że wyważanie kół powinno być przeprowadzane każdorazowo po zmianie opon, naprawie felgi czy też po przejechaniu około 10 000 kilometrów. Jeśli chodzi o sprawne wyważanie kół, opolskie to rejon działania specjalistów takich jak Watzlaw Tour.

Częstotliwość wyważania kół

Zaleca się przeprowadzanie wyważania kół co najmniej raz w roku lub co 10 000 - 15 000 kilometrów przebiegu, w zależności od warunków eksploatacji pojazdu. Dodatkowo warto pamiętać o wyważeniu kół po każdej wymianie opon, naprawie felgi czy też uderzeniu w dziurę na drodze. Niewłaściwie wyważone koła mogą prowadzić do nadmiernego zużycia opon, problemów z układem kierowniczym oraz niekomfortowej jazdy.